Dersin Adı | Tarihte Mitler, İnançlar ve Düşünceler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 410 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, antik dünyada gelişen dinsel inançları, sosyal değerleri ve düşünce akımlarını, mitler ve antik edebi kaynaklar üzerinden analitik bir yaklaşımla irdelemek; ve öğrencilerin, bu kaynakların sunduğu verileri objektif olarak doğrudan kavramalarına, ve böylece analizsentez yoluyla tarihsel gerçeklikler kazanmalarına imkan sunmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, insanlık tarihinde batıl ve dinsel düşünceden rasyonelizm ve bilimsel düşünceye doğru uzanan düşünsel gelişimin ve mitegemen toplumdan modern topluma geçiş sürecinin önemli bir kesitine odaklanmakta; eski doğu ve batı dünyalarına ait örnekleri karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelerken, antik Yunan politeizmi ve mitolojisi ile rasyonel düşüncenin ilk sağlam örneklerini veren Yunan felsefesine vurgu yapmakta; belirli felsefi akımlarla, insanlık tarihindeki düşünsel ve kültürel devinimleri ele almaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Mit ve Mitolojinin tanımı; iki ayrı disiplin olan mitoloji ve tarih arasındaki ilişki | G. S. Kirk, Myth: Its Meaning and Functions in Ancient & Other Cultures (Cambridge: Cambridge Univ. Press), 1998. |
2 | Mitin Doğası: Antik kültürlerde anlamı ve işlevi | G. S. Kirk, Myth: Its Meaning and Functions in Ancient & Other Cultures (Cambridge: Cambridge Univ. Press), 1998 |
3 | Temalar: Yaratılış, Bereket ve Kahramanlık Mitleri ile bunların ardındaki yaygın inanç ve düşünceler | Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi I, çev. Ali Berktay (İstanbul: Kabalcı Yay.), 2000; G. S. Kirk, Myth: Its Meaning and Functions in Ancient & Other Cultures (Cambridge: Cambridge Univ. Press), 1998 |
4 | Arkaik Doğu’da mit ve toplum: Mesopotamia ve Mısır | Donna Rosenberg, World Mythology, Chicago, 1986; Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi I, çev. Ali Berktay, İstanbul, 2000; |
5 | Yunan Mitolojisi ve Politeizmi: Homeros ve Hesiodos | G. S. Kirk, The Nature of the Greek Myths, London, 1990. |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Homeros: İlyada ve Odysseia’dan okumalar ve değerlendirmeler: Dinsel inançlar ve toplumsal değerler üzerine | Homeros, Iliad, tr. by A. T. Murray, Cambridge, 1999. Homeros, Odyssey, tr. by A. T. Murray, Cambridge, 1995. |
8 | Hesiodos: Theogonia’dan okumalar ve değerlendirmeler: Evren, yaratılış ve din üzerine | Hesiodos, Theogonia, tr. By Norman O. Brown, New York, 1953. |
9 | Mitten Felsefeye: Mit egemen anlayıştan rasyonel düşünceye geçişin sosyoekonomik temelleri üzerine | G. S. Kirk, Myth: Its Meaning and Functions in Ancient & Other Cultures (Cambridge: Cambridge Univ. Press), 1998. |
10 | Yunanistan’daki ilk entellektüel ve felsefi hareketler: Miletos Ekolü | Jonathan Barnes, Early Greek Philosophy, London, 1987 |
11 | Arasınav II | |
12 | Sofist felsefenin özü: Din ve etik üzerine temel kavramlar, Sokrates and Aristotales’ten düşünceler, Plato’da toplum ve Devlet | Jonathan Barnes, Early Greek Philosophy, London, 1987 |
13 | Epikürcü yaklaşım: hayata dair temel algılar ve yargılar, Stoacılıkta eşitçillik, barışçıllık ve insancıllık kavramları üzerine | Jonathan Barnes, Early Greek Philosophy, London, 1987 |
14 | Genel Değerlendirme | |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | Final |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitaplardan ilgili bölümler |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | |||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | X | ||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | |||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest